Khamis, 13 Mei 2010

13 Mei

Tajuk entri ini bukan berkenaan peristiwa 13 Mei 1969. Ia langsung tiada kaitan dengan peristiwa tersebut. Tajuk 13 Mei ini adalah berkaitan dengan diri ambo. Bukan ada apa-apa pun dengan 13 Mei ini. Hanya sekadar satu tarikh yang sentiasa berulang setiap tahun. Ianya berkenaan tarikh ulang tahun kelahiran ambo ke alam sementara ini yang kesekian kalinya berdasarkan tahun masihi. Ini bermaksud, apabila 13 Mei tiba setiap tahun, maka umur ambo akan bertambah dari satu angka ke satu angka yang lebih besar.

Apabila umur semakin bertambah, maka fizikal juga akan turut berubah. Kalau dulu dalam kategori remaja, sekarang dah masuk kategori dewasa. Kalau dulu tak de anak isteri, hari ini dah ada anak isteri. Kalau dulu tanggungjawab sedikit, hari ini tanggungjawab sudah semakin banyak. Banyak lagilah perubahan di antara dulu dan kini.

Perkara yang patut bertambah juga adalah dalam bab-bab kerohanian. Kalu dulu kurang ilmu, hari ini sepatutnya semakin bertambah ilmu. Kalu dulu kurang buat amal ibadat dan perkara-perkara sunat, hari ini sepatutnya semakin banyak amal ibadat sama ada wajib atau sunat. Kalau dulu banyak main dan tidur, hari ini kena banyak kerja dan kurang tidur. Tapi adakah perkara-perkara yang dahulu agak kurang terutama dalam bab ibadat semakin bertambah selari dengan bertambahnya usia? Masing-masing pakat jawab.

Jadi dengan kedatangan 13 Mei tahun ini, ambo harap bukan sekadar usia sahaja bertambah, malah segala amalan ibadat ambo juga dapat ditambah dan dipertingkatkan lagi. Ambo kena ingat bahawa muda hanya sekali. Bila dah tua, nak buat ibadat macam tenaga orang muda sudah terbatas. Nak ke masjid pun belum tentu larat. Mata semakin rabun, pendengaran semakin kurang jelas, urusan dunia belum tentu habis walaupun dah pencen. Yang paling kena ingat, semakin bertambah usia, rumah semakin jauh dan kubur semakin dekat. Dalam lain perkataan, rumah cakap pergi, kubur cakap mari. Namun jangan lupa bahawa kelapa muda juga ada yang gugur lebih dahulu daripada kelapa tua. Semoga tarikh 13 Mei ini membawa peringatan yang bermakna buat diri ambo...

Tiada ulasan: