Isnin, 9 November 2009

Kelate Kena Gomo


Episod Red Warrior ber'gomo' telah berakhir setelah di'hoben' oleh Negeri Sembilan 1-3 malam Ahad lepas. Ambo tak ke stadium Bukit Jalil. Cukuplah menontonnya melalui kaca tv sahaja. Daripada pemerhatian ambo, permainan Kelate pada malam itu tidak seperti perlawanan sebelumnya. Agaknya mungkin kerana gementar dapat bermain di peringkat akhir Piala Malaysia 2009.

Mengikut beberapa penganalisis bola dan ambo juga, bahagian pertahanan agak lemah. Dua gol dilepaskan kerana kesilapan pemain pertahanan. Selain itu, pertahanan Negeri Sembilan yang kuat tidak berjaya dibocori oleh penyerang Kelate yang diketuai oleh Indra Putra Mahyudin. Mungkin juga Negeri Sembilan bermain dalam keadaan tenang berbanding Kelate yang bermain dalam keadaan tertekan kerana sokongan penyokong yang lebih daripada 50,000 orang yang masing-masing inginkan Kelate menang dalam perlawanan itu.

Apa-pun, tahniah kepada pasukan Kelate kerana berjaya melangkah ke perlawanan akhir Piala Malaysia 2009. Mungkin ini satu permulaan untuk kebangkitan pada masa akan datang. Cuma satu perkara yang perlu diambil perhatian oleh semua pihak iaitu tindakan penyokong fanatik yang bertindak terlalu ganas sehingga merosakkan harta benda awam (membakar kerusi stadium) dan lain-lain lagi. Perbuatan tidak bertamadun ini tak sepatutnya berlaku memandangkan Kelate dianggap sebagai negeri Serambi Mekah, tapi penyokong bola (segelintir) ibarat orang-orang jahiliah yang ada di Mekah ketika permulaan Islam dahulu. Tambahan pula, perbuatan ini dilakukan dihadapan orang kenamaan seperti Pemangku Raja Kelantan dan Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan. Mujurlah Tok Guru tiada kat stadium ketika itu.

Semoga semangat kesukanan akan mulai terpancar kepada setiap penyokong Kelate dalam apa jua perlawanan selepas mendapat teguran daripada Tok Guru. Jangan terus nak ber'gomo' walaupun kalah.

1 ulasan:

afiq manaf berkata...

asal jgn kena 'gomol'...