Rabu, 9 September 2009

Mini Seminar Penyelidikan Politeknik & Kolej Komuniti Zon 5

Ambo hanya dapat tahu tentang mini seminar ini beberapa hari lalu melalui rakan-rakan sewaktu berjumpa dengan mereka ketika solat tarawih. Jadi peluang yang ada ini ambo menghadirkan diri ke mini seminar tersebut yang diadakan di Politeknik Merlimau bermula hari ini dan berakhir esok. Walaupun ianya hanyalah seminar yang hanya melibatkan zon Selatan sahaja, lebih baik ada dari tiada.

Usaha ini adalah sebagai perintis untuk mewujudkan budaya penyelidikan di kalangan warga politeknik dan kolej komuniti yang agak ketinggalan dalam pembangunan penyelidikan berbanding warga IPTA dan Institusi Perguruan. Walaupun telah ada beberapa siri seminar sebelum ini di peringkat politeknik, namun ia banyak melibatkan penyertaan para penyelidik dari IPTA. Tidak ramai warga politeknik dan kolej komuniti yang terlibat. Mungkin ianya disebabkan oleh kekurangan pendedahan di peringkat politeknik atau kolej komuniti itu sendiri.

Semoga usaha ini dapat diteruskan dengan lebih kerap agar program ini dapat membina keyakinan warga politeknik dan kolej komuniti sebelum mereka melibatkan diri untuk program yang lebih besar atau di peringkat antarabangsa.


Tiada ulasan: