Ahad, 25 Mei 2008

Naik rumah kawan

Semalam ambo ke Nilai memenuhi jemputan seorang kawan yang mengadakan majlis kesyukuran sempena menetap di rumah yang baru dibelinya berdekatan dengan tempat kerjanya. Dulu dia bekerja satu pejabat dengan ambo. Oleh kerana rezekinya agak baik, dia ditawarkan menjawat jawatan pensyarah di USIM (dulu KUIM) bersama-sama suaminya yang telahpun berkhidmat sebagai pensyarah di sana.

Agak besar rumahnya. Sebuah rumah teres 2 tingkat di lot yang paling hujung. Harga semasa dibeli ialah RM250,000. Itu belum ditambah dengan kos pengubahsuaian yang pada pengamatan ambo, rasanya dekat-dekat RM50,000.

Melihat kawan-kawan yang dah memiliki rumah sendiri, rasa teringin untuk turut membelinya. Namun oleh kerana rezeki ambo masih kat perantauan, niat untuk memiliki rumah idaman sendiri mungkin hanya akan dapat dipenuhi apabila usia dah hampir pencen. Itupun kalau dipanjangkan umur dan dapat balik berkhidmat di kampung sendiri atau sekurang-kurangnya di negeri sendiri. Buat masa ini, hanya berteduh di sebuah rumah sewa.

Tiada ulasan: