Sabtu, 10 Mei 2008

Hari Falak/Astronomi Negeri Melaka 2008


Kalau tengok pada tentatif program, pukul 9.30 pagi ada ceramah oleh Dr. Sheikh Muszaphar Shukor, tapi beliau tak dapat hadir dan diganti dengan Kapten Dr. Faiz Khaleed dan sesi ini ditunda pada pukul 2 petang. Sampai je, masuk dewan untuk sesi perasmian oleh Ketua Menteri Melaka.

Masa tengok surat dan pamplet yang diterima, nampak macam hebat. Tapi bila dah sampai, hanya ada beberapa pemamer sahaja. Bahan pameran pun tidaklah secanggih mana. Kalau nak banding dengan Pameran Kegemilangan Sains Dalam Tamadun Islam yang pernah ambo hadiri kat KLCC tahun lalu, amat jauh sekali bezanya. Apapun, satu usaha yang baik dilakukan oleh Jabatan Mufti Negeri Melaka dalam mendekatkan masyarakat kepada ilmu falak yang menjadi rujukan terutama dalam bab penentuan beberapa ibadah dalam Islam.

Dalam majlis perasmian, KM Melaka memaklumkan bahawa di Melaka akan dibina satu lagi kompleks seumpama Kompleks Falak al-Khawarizmi yang bertempat di Ayer Keroh. Selain itu juga, beliau mengalu-alukan kepada sesiapa yang mempunyai kepakaran dalam membuat animasi untuk menghasilkan sama ada filem atau dokumentari di pusat animasi yang dibuka secara percuma berdekatan MITC, Ayer Keroh.

Ambo balik sebelum sempat mendengar dan berjumpa dengan angkasawan negara. Semoga lain kali peluang ini tiba lagi.


Tiada ulasan: