Sabtu, 16 Mei 2009

Guru pembina negara bangsa


16 Mei setiap tahun merupakan sambutan hari guru di negara ini. Ia disambut meriah di hampir semua institusi pengajian terutama di sekolah-sekolah yang menjalankan proses pendidikan secara formal seperti di sekolah kebangsaan atau sekolah menengah. Namun suasana sambutan hari guru agak suram terutama di institusi pengajian tinggi, kolej/politeknik, pondok, sekolah tahfiz al-Quran dan seumpamanya.

Jika dilihat kepada maksud perkataan guru dalam mana-mana kamus, ia membawa erti orang yang mengajar, pendidik, pengajar dan pengasuh. Jadi bolehlah disimpulkan bahawa makna guru ini amat luas. Ia tidak tertakluk kepada guru yang mengajar di sekolah sahaja. Tapi oleh kerana semua daripada kita mengalami proses pendidikan melalui alam persekolahan, jadi hari guru lebih banyak diraikan di sekolah berbanding institusi-institusi lain.

Walau apa-apa pun, semoga semua guru terus berbakti dengan ikhlas dalam usaha melahirkan anak didik yang seimbang amalan di dunia dan akhirat sebagai acuan dalam membina negara bangsa disamping berpeluang mendapat amal jariah apabila roh sudah berpindah alam.

Tiada ulasan: