Ahad, 3 Mei 2009

Tambak



Kawasan dalam gambar ini dahulunya adalah sebahagian daripada laut, tapi hari ini sudah berubah menjadi daratan. Ia juga turut mengubah keadaan peta dan keluasan negeri Melaka. Barangkali dahulunya ia merupakan tempat Hang Tuah dan kawan-kawannya bermain bola sepak pantai sambil mandi manda.

Bagi yang pernah sampai ke Melaka, pasti akan mendengar dan melawat Pulau Melaka dan Masjid Selat yang merupakan salah satu pulau buatan hasil kerja-kerja penambakan laut di negeri ini. Mahkota Parade di Melaka Raya juga adalah dibina di atas kawasan yang telah ditambak. Ambo tak nak ulas apa-apa mengenai isu penambakan laut ini. Kalau nak baca lebih lanjut, boleh cari kat 'google' tentang komen yang pelbagai tentang isu penambakan laut di Melaka.

Cuma ambo sekadar ingin berimaginasi, jika Sultan Iskandar Shah (Parameswara), Tun Perak, Hang Tuah dan lain-lain masih hidup, pasti mereka terkejut melihat perubahan yang telah berlaku di negeri Melaka ini. Tak tahulah sama ada mereka menyokong atau membantah usaha-usaha ini. Andaian ambo, Hang Tuah pasti menyokongnya, manakala Hang Jebat pula sudah tentu membangkang.

Tiada ulasan: