Isnin, 19 Oktober 2009

Rihlah: Pangkor


Kali terakhir ambo ke Pulau Pangkor ialah pada tahun 2004 iaitu ketika menghadiri satu kursus selama 3 minggu. Kali ini ambo sekali lagi menyahut ‘panggilan pulau’ bersama anak dan isteri sempena cuti panjang yang diambil oleh sekolah isteri ambo sekali dengan cuti Deepavali. Jika sebelum ini beberapa aktiviti melancong ambo termasuk dalam pakej sewaktu menghadiri urusan rasmi ataupun singgah sewaktu perjalanan balik kampung, kali ini memang merupakan aktiviti melancong secara keseluruhannya.

Justify Full
Berbekalkan petrol RON95 sebanyak RM40 untuk Myvi 1.3 (Auto), ambo sampai di Lumut setelah melalui perjalanan lebih 5 jam dari Melaka. Untuk ke sana, ambo ikut laluan Melaka-KL-Tanjung Malim-Bidor-Teluk Intan dan akhirnya tiba di Lumut. Sampai di Lumut, perkara pertama ambo cari ialah tempat untuk meletak kenderaan. Banyak pilihan untuk meletak kenderaan. Ada yang berbumbung dan ada yang tidak. Jika berbumbung harganya adalah RM10 untuk sehari (24 jam). Jika tidak berbumbung, ada yang RM7 dan ada juga yang RM10. Tapi jika ingin selesa dan selamat (dari hujan dan panas), baik letak kat tempat letak kereta berbumbung. Untuk ini, ambo perlu keluarkan RM20 untuk tempoh 48 jam (Mula jam 2.30 petang hari Jumaat hingga 2.30 petang hari Ahad - bayar semasa keluar).


Untuk ke Pulau Pangkor, ambo menggunakan perkhidmatan feri yang mengenakan tambang sebanyak RM10 untuk dewasa bagi perjalanan pergi dan balik. Untuk itu, ambo telah keluarkan sebanyak RM20 untuk 2 orang dewasa. Untuk kanak-kanak bawah 5 tahun, tambang feri adalah percuma. Perjalanan feri adalah lebih kurang setengah jam dari jeti Lumut ke jeti Pangkor. Bagi yang belum pernah sampai ke Pulau Pangkor, feri akan berhenti di perhentian pertama bagi menurunkan penumpang yang membawa motosikal atau penduduk tempatan, manakala perhentian kedua adalah untuk jeti menurunkan pelancong.

Apabila tiba di jeti, teksi (van berwarna pink) sedia menanti para pelancong. Cakap sahaja ke mana ingin kita pergi, maka pemandu akan membawanya. Ambo tidak pasti adakah tambang untuk setiap destinasi di pulau ini adalah sama. Untuk ke tempat penginapan ambo iaitu di Teluk Nipah, kira-kira 6km dari pekan Pulau Pangkor, tambang yang dikenakan ialah RM12 untuk sebuah teksi. Jadi kalau naik ramai, untunglah. Jika naik seorang, harga yang sama juga yang mesti dibayar.

Jika kita tidak tahu di manakah hotel atau chalet yang kita akan sewa, kita tidak perlu risau kerana pemandu teksi akan membawa kita ke hotel atau chalet yang kita telah tempah. Ambo sebenarnya tidak menempah terlebih dahulu chalet yang ingin ambo sewa. Ambo beranggapan bahawa chalet akan penuh hanya waktu cuti sekolah atau cuti umum yang jatuh pada hari Jumaat atau Isnin. Nasib baiklah anggapan ambo ini tepat. Chalet sekitar Teluk Nipah masih banyak yang kosong. Jadi ambo boleh memilih chalet yang dikehendaki mengikut kesesuaian dengan bajet.

Ada banyak juga chalet sekitar Teluk Nipah. Ada yang dekat dengan pantai dan ada juga yang jauh dari pantai. Chalet yang ambo sewa (Intan Chalet) berharga RM70 untuk satu malam. Harga biasa ialah RM50, tapi oleh kerana hujung minggu, harganya dinaikkan sedikit. Walau bagaimanapun, bilik yang berharga sedemikian tidak menyediakan penghawa dingin dan tv. Hanya kipas dan lagu dari telefon bimbit jika inginkan hiburan. Tapi saya tiada masalah walaupun berkipas. Bagi mereka yang tak tahan panas, baik cari bilik yang ada penghawa dingin. Jika anda inginkan bilik yang berhawa dingin dan ada tv, harganya ialah RM95 untuk hujung minggu. Hari biasa hanyalah RM75 sahaja. Namun harganya akan naik RM100 lebih pada cuti umum.

Kedai makan banyak terdapat di tepi jalan dan tidak jauh dari chalet. Begitu juga dengan kedai menjual cenderamata dan pakaian. Tentang harga makanan, harganya tidaklah terlalu murah ataupun terlalu mahal. Yang istimewa, kita boleh merasa makanan laut yang segar berbanding dengan ikan, sotong atau udang yang kita beli kat pasaraya. Berbaloi untuk harga yang dibayar.


Banyak aktiviti yang boleh dilakukan selain mandi di pantai. Antaranya menaiki bot untuk melihat beberapa kawasan menarik sekitar Teluk Nipah dan aktiviti snorkelling. Untuk menaiki bot, RM10 seorang dikenakan. Jika nak buat aktiviti snorkelling, kita perlu tambah RM5. Aktiviti snorkelling dilakukan di sebuah pulau kecil berkekatan Teluk Nipah. Tak ingat pulak nama pulau tersebut. Kalau tak bersnorkelling pun, kita boleh melihat ikan-ikan dari atas bot. Jika nak mandi kat pulau itu pun boleh. Cuma bagitau pemandu bot berapa jam kita nak mandi dan apabila cukup masanya, dia akan datang ambil.

Ambo turut menyewa sebuah motosikal untuk membawa anak isteri bersiar-siar mengelilingi pulau. Bagi yang mempunyai anak ramai, tidak disyorkan anda menyewa motor. Mungkin boleh sewa kereta (Harga sewa kereta ambo tidak ambil maklum). Harga sewa motor ialah RM30 untuk sehari. Untuk mengisi petrol RON95, ambo keluarkan sebanyak RM3 untuk mengelilingi hampir keseluruhan pulau. Itupun ada lebih sedikit lagi. Pelbagai tempat boleh dilawati seperti Teluk Dalam, kawasan sejarah Kota Belanda, membeli belah di pekan Pangkor, mandi di Pantai Bogak dan lain-lain.

Setelah berada di Pulau Pangkor selama 3 hari 2 malam, ambo kembali semula ke Lumut untuk mengambil kereta dan balik ke Melaka. Sekali lagi ambo membayar RM12 untuk tambang teksi dari Teluk Nipah ke jeti pekan Pangkor. Setiba di Lumut, ambo mengeluarkan sedikit wang untuk menjana ekonomi warga Lumut. Untuk aktiviti membeli belah, kita boleh belanja wang kita sama ada di Pangkor atau di Lumut kerana di kedua-dua tempat menyediakan tempat membeli belah yang pelbagai. Beberapa helai t-shirt ambo beli di Pangkor. Tapi beberapa bungkus makanan laut ambo beli di Lumut. Berkaitan harga, ambo tidak dapat nyatakan perbezaannya. Ada pelbagai pendapat, ada yang kata harga lebih murah di Lumut dan sebaliknya. Hal ini terpulang kepada kebijaksanaan masing-masing dalam urusan tawar menawar.


Setelah membayar RM20 untuk bayaran meletak kenderaan, ambo sekali lagi mengisi petrol RON95 sebanyak RM40. Untuk laluan balik, ambo ikuti jalan yang lain pula. Ini kerana isteri ambo ingin singgah mengambil gambar tempat dia membesar dan bersekolah sehingga darjah 5 di Sg. Sumum, Perak. Laluan ambo untuk balik ke Melaka ialah melalui Teluk Intan-Sabak Bernam-Tg. Karang-KL dan akhirnya tiba di Melaka setelah melalui lebuh raya PLUS.

Tiada ulasan: