Ahad, 16 Ogos 2009

Seminar Isu Dunia Islam Semasa

Bertempat di ILSAS, Uniten telah diadakan Seminar Dunia Islam Kontemporari : Cabaran dan Halatuju pada 15-16 Ogos 2009. Ambo hanya sempat menghadiri seminar ini satu hari sahaja memandangkan pada kedua iaitu hari ini ambo telah ke UKM bagi meraikan majlis konvokesyen adik ipar ambo yang menerima ijazah sarjana mudanya.

Seminar ini telah dirasmikan oleh Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Y.B.’ Senator Mejar Jeneral (B) Dato’ Haji Jamil Khair bin Haji Baharom. Pengisian seminar menjurus kepada keadaan dunia Islam semasa yang merangkumi pelbagai topik perbicangan sama ada keadaan umat Islam dalam negara mahupun pun luar negara. Para pembentang kertas kerja juga terdiri daripada tokoh-tokoh ilmuan yang terkenal dan berpengalaman dalam pertubuhan NGO dan dunia akademik.

Program anjuran Persatuan Ulama Malaysia (PUM) ini dihadiri oleh para hadirin seluruh negara. Pada malamnya turut diadakan mesyuarat perwakilan tahunan PUM kali ke 30. Walau bagaimanapun, ambo tak hadiri mesyuarat perwakilan tersebut kerana masih belum menjadi ahli PUM.

Kepada yang berminat tentang program anjuran PUM, boleh lawati blog PUM di http://ulamadaily.blogspot.com untuk program terkini.

Tiada ulasan: