Ahad, 9 Ogos 2009

JPPKK jadi JPP?

08 Ogos, 2009 16:24 PM

Kolej Komuniti Mungkin Diasing Dari Jabatan Politeknik - Khaled Nordin

JOHOR BAHARU, 8 Ogos (Bernama) -- Kerajaan akan mengkaji kemungkinan untuk mengasingkan Kolej Komuniti daripada kelolaan Jabatan Politeknik bagi membolehkan kolej terseut yang semakin penting peranannya dapat bergerak secara bebas dan boleh mengadakan pelbagai program yang membangunkan masyarakat.

Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata ia termasuk untuk membolehkan kolej berkenaan mengadakan program jangka pendek selama tiga bulan kepada belia untuk memasuki pasaran kerja.

"Kebanyakan program adalah jangka panjang iaitu memakan masa selama dua tahun, sedangkan sekurang-kurangnya 100,000 golongan belia didapati tercicir daripada sistem pendidikan kebangsaan dan tidak dapat melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Penyampaian Sijil Pembelajaran Sepanjang Hayat di Kolej Komuniti Pasir Gudang, di sini pada hari Sabtu.

Lebih 300 peserta jangka pendek seperti kursus pembuatan roti canai, cendol dan dandanan rambut menerima sijil pada majlis tersebut.

Mohamed Khaled juga berkata 10 lagi cawangan Kolej Komuniti akan dibuka di seluruh negara tahun ini, tambahan kepada 58 buah yang sedia ada.

-- BERNAMA

2 ulasan:

Atiqah Adnan berkata...

assalamualaikum,
ni ustaz ea.? heheh
macam mane lah bole jumpe dalam belog ni kan..

Ibnu 'Uthman berkata...

Saya la ni... Biasa la, tok wali kena kenal anak murid dia... hehehe... Ramai jugak anak murid saya memiliki blog... Tahniah...

Selamat berblog...