Ahad, 27 April 2008

Hari Politeknik

Semalam, 26 April 2008 ambo menghadiri sambutan Hari Politeknik peringkat Politeknik Kota, Melaka yang disambut di Dataran Sejarah Ayer Keroh. Sambutan ini dibuat setiap tahun bersempena tarikh perletakan batu asas penubuhan politeknik pertama iaitu Politeknik Ungku Omar, Ipoh, Perak.

Seperti biasa, Pengarah dijemput untuk merasmikan sambutan kali ini. Pengarah turut membacakan teks perutusan Timbalan Ketua Pengarah SPP yang menjadi amalan setiap tahun. Agak panjang juga teks yang dibaca. Seperti biasa, isinya adalah berkaitan dengan visi dan misi serta perancangan dan harapan JPPKK kepada politeknik dalam melahirkan modal insan untuk kerancakan pembangunan dan kemajuan negara.

Namun sedikit kekesalan timbul kerana perhatian para pendengar tidak ke arah teks yang dibaca. Pelajar dan hadirin bercakap sesama sendiri dan ada yang membelek-belek telefon, mungkin membaca sms yang baru diterima dari rakan bertanyakan khabar di penghujung minggu.

Mungkin pendekatan lain perlu difikirkan agar apa jua sambutan dan program yang dilaksanakan tidak membazirkan wang dan masa serta dapat memberikan impak positif selaras dengan penggunaaan begitu banyak wang rakyat terutama oleh agensi-agensi kerajaan yang bermodalkan cukai-cukai yang dibayar oleh rakyat dan pendapatan hasil bumi dalam negara.

Selesai upacara perasmian, program diteruskan dengan acara sukan di Komleks Belia dan Sukan yang berada tidak jauh dari Dataran Sejarah. Ambo sempat menghabiskan 2 perlawanan bola tamparmewakili staf PKM melawan pelajar. Sakit segala urat saraf kerana sudah lama tidak aktif bersukan. Hari ini semakin terasa ketegangan urat saraf kerana tak buat apa-apa aktiviti regangan otot sebelum atau selepas bermain.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

i can't blame the students neither staffs who did not listen to the Pengarah because the way he read it was so lame. Maybe if he shows more charismatics and can makes his speech more interesting, he will get more attention from his audience.