Ahad, 27 April 2008

Minggu Saham Amanah Malaysia


Setelah seminggu berlangsung, baru semalam ambo sempat menghadiri Minggu Saham Amanah Malaysia (MSAM) yang diadakan di MITC, Ayer Keroh pada tahun ini. Dari Kompleks Belia dan Sukan, ambo singgah sekejap untuk melihat sambil meninjau apa yang menarik di sana.

Pengunjung agak ramai juga, tapi sesi pendaftaran tidak perlu beratur terlalu lama. Setiap pengunjung perlu mendaftar jika ingin mendapatkan cenderamata dan mengambil bahagian dalam e-Peraduan yang menawarkan hadiah yang agak menarik. Pengunjung perlu menjawab beberapa soalan dan jawapannya hanya ada di tapak pameran sahaja.

Kunjungan ambo kali ini amat bertuah, bukan kerana menang dalam e-Peraduan, tetapi berpeluang melihat anugerah yang ada pada adik Adi Putra di pentas utama. Sebelum ini ambo hanya membaca dan mendengar kisah Adi Putra di media semasa. Namun kali ini dapat melihat sendiri kehebatannya menghafal 31 angka dalam masa lebih kurang 2 hingga 3 minit. Ambo sempat menyalin nombor yang dihafal oleh Adi Putra. Jika sesiapa dapat mengingatinya, mungkin anda juga seorang yang memiliki bakat anugerah Ilahi seperti yang dimiliki Adi Putra. Ini nombornya: 2 5 3 8 7 2 1 0 9 5 6 4 3 1 6 1 0 8 9 7 6 3 1 8 5 8 2 7 8 1 5.

Sebelum itu, ayahnya memberi peluang kepada hadirin jika mampu mengingat nombor-nombor tersebut dalam masa 3 minit dengan hadiah sebanyak RM200. Tiada siapa berani mencuba termasuk ambo. Kemudian Adi Putra memperlihatkan bakatnya dengan menyebut nombor-nombor tersebut satu persatu tanpa ada sebarang kesalahan. Kemudian Adi Putra diminta untuk menyebutnya dari belakang pula. Seperti dijangkakan, Adi Putra dapat mengingatinya walaupun terdapat 2 kesalahan. Sebelum itu, Adi Putra meminta hadirin menegurnya dengan menyebut perkataan salah jika dia tersalah menyebut angka yang tertulis pada papan putih.

Sesi ini banyak dikendalikan oleh ayah Adi Putra. Cuma sekali sekala Adi Putra mencelah bila diminta ayahnya untuk mengulas. Adi Putra ada memberikan beberapa tips, antaranya cuba elakkan menggunakan mesin kira (kalkulator) kerana ianya boleh merosakkan urat pada otak (akibat kurang berfikir) dan elakkan daripada menaip sms kerana ianya boleh merosakkan bahasa.

Dalam sesi ini Adi Putra turut memberikan beberapa formula matematik ciptaannya. Ia berkenaan penggunaan sepuluh angka menggunakan otak kanan dan otak kiri serta kaedah penolakan angka. Hanya 2 formula yang diberikan untuk sesi yang terhad ini.

Pada ambo, pihak berwajib seharusnya menggunakan aset negara (seperti yang dinyatakan ayahnya) semanfaat mungkin kerana ianya adalah anugerah Ilahi untuk negara ini. Ambo khuatir kerana jika Allah nak tarik nikmat ini, sekejap sahaja Dia mampu berbuat demikian. Menurut ayah Adi Putra, banyak pihak memandang Adi Putra sebagai aset untuk mendapatkan keuntungan, sebagai contoh ada pihak ingin membukukan formula Adi Putra, tapi hanya sedikit sahaja yang ikhlas, jadi Adi Putra tidak mahu bekerjasama dengan mereka yang hanya nakkan keuntungan dunia untuk kepentingan diri sendiri. Adi Putra ingin kongsikan anugerah yang dimilikinya untuk seluruh ummah.

Pernah ayah Adi Putra meminta wartawan salah sebuah akhbar utama negara untuk diadakankan satu ruangan dalam mana-mana bahagian akhbar sekurang-kurangnya sekali seminggu, namun wartawan tersebut menyatakan tugasnya hanya menulis kisah Adi Putra. Untuk mewujudkan permintaan Adi Putra tersebut, wartawan itu meminta bertemu dengan bosnya. Bila jumpa bosnya, mestilah bosnya berbincang daripada aspek keuntungan. Lalu Adi Putra menolaknya.

Sama-samalah kita mengharapkan agar suatu hari nanti anak-anak indigo (Istilah yang digunakan oleh Faisal Tehrani dalam novel Detektif Indigo) diberi perhatian agar kemunculannya di Malaysia dapat dimanfaatkan untuk orang-orang Islam seluruh dunia.

Tiada ulasan: