Isnin, 9 Jun 2008

Akademi Nasyid

Agak ramai juga yang ingin menjadi penghibur kat negara ini. Mungkin telah ramai penghibur mendapat anugerah sehingga bergelar 'Datuk', maka berduyun-duyun anak-anak muda membanjiri apa jua program yang seumpama itu. Keadaan ini dapat dilihat semasa ambo menghadiri satu program yang dikendalikan oleh TV 9 iaitu Akademi Nasyid. Ambo ke tempat program berlansung (di Hotel Mahkota) sebagai memberi sokongan moral kepada beberapa orang pelajar yang menyertai audition untuk melayakkan diri ke peringkat seterusnya. Namun tiada seorangpun yang terpilih kerana saingan agak sengit, tambahan pula hanya 5 tempat kosong diperlukan berbanding peserta yang berpuluh-puluh orang yang hadir sama ada solo atau berkumpulan.

Jika nak dibandingkan dengan Akademi Fantasia, rasanya bilangan peserta yang ingin menyertai Akademi Nasyid tidaklah seramai program tersebut. Mungkin idea untuk mengadakan program ini lebih mirip kepada Akademi Fantasia. Namun oleh kerana arus dunia orang-orang muda hari lebih menjurus kearah hiburan (orang dulu pun sama gak), keadaan ini nak tak nak terpaksa diterima. Jika nak ditolak secara mendadak, mungkin mereka akan alami kejutan. Namun dalam keasyikan berhibur, panduan dan tatacara berhibur mengikut agama perlulah diberi perhatian agar perkara yang harus ini kekal harus tanpa membawa kepada unsur-unsur yang haram.

Apa-apapun, usaha TV 9 ini patut diteruskan kepada semua stesen radio dan televisyen seluruh Malaysia agar negara Malaysia yang dikatakan mengamalkan Islam yang bercorak Hadhari iaitu Islam yang maju dalam semua aspek turut hadhari dalam hiburan iaitu tidak mencampuradukkan unsur-unsur hiburan yang melaghakan serta dapat mendekatkan golongan muda terutamanya (golongan tua pun sama) agar takut kepada Rabbul Jalil. Umara’ dan ulama’ perlu berganding bahu dalam usaha ini bagi memastikan industri hiburan yang diamalkan perlu selari dengan konsep hadhari yang menjadi teras pegangan Islam pemimpin masa kini. Jangan hanya pandai menggunakan Islam kemudian meletakkan hadhari untuk tujuan tertentu sahaja. Biarlah Islam yang ingin ditegakkan bukan hadhari dalam aspek politik sahaja, malah hadhari dalam semua aspek termasuk hiburan.

Mungkin sebuah siaran televisyen di bawah RTM yang seakan radio IKIM patut diwujudkan bagi memberikan lebih banyak alternatif selain daripada TV 9. Lagipun TV 9 tidaklah memaparkan 100% rancangan yang bercorak Islam. Hanya beberapa rancangan yang barangkali lebih mirip rancangan stesyen TV ASTRO dan TV 3 seperti Akademi al-Quran, Akademi Nasyid, Halaqah dan lain-lain (kurang arif rancangan ASTRO kerana tidak melanggannya) agar rancangan ini dapat dinikmati secara percuma seperti Radio IKIM yang bersiaran secara percuma.

Jika pihak yang ada kuasa sudah menyediakan alternatif dan pilihan yang banyak program dan rancangan yang berunsurkan Islam, namun masih ramai yang terjerumus, mungkin kesalahan ini tidak patut diletakkan kepada mereka. Tapi jika kerajaan tidak berbuat apa-apa untuk mengatasi kegawatan sosial yang melanda umat hari ini, maka itu tentulah menjadi tanggungjawab mereka juga.

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ASLMKUM,
Demo g iring budak poli ko, ok lah sekurang2nyer demo dapat masuk tv jgk. ji demo masukkan counter untk pengunjung blog kawe. nak edit blog kena buat guano. ws

Ibnu 'Uthman berkata...

Kawe dok masuk TV, sajo jah gi jenguk budok2... Ado saing kawe jadi pengurus. Pasal counter nati la deh, kawe tgh bizi sikit loni. Pah2ni kawe buat la...

mohad berkata...

salam.. apa khabar

Ibnu 'Uthman berkata...

Baik...