Rabu, 25 Jun 2008

Menundukkan Pandangan

Maksudnya:

Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan.

(Surah An-Nur, ayat 30)

Satu artikel yang agak ringkas dalam Mingguan Wanita (Bil. 1283 bertarikh 20 Jun 08), menulis bahawa ada satu kajian yang dijalankan (sumber tidak dinyatakan) menunjukkan bahawa seorang lelaki boleh terbunuh apabila melihat wanita seksi. Alasannya apabila melihat wanita seksi, seorang lelaki itu perlu berusaha keras untuk menahan ghairah tanpa mampu melempiaskan hasratnya tersebut. Keadaan tersebut yang berterusan berlaku boleh menimbulkan pelbagai penyakit kepada lelaki termasuklah stres dan kanser prostat.

Artikel ini juga menyatakan bahawa pengkaji di Amerika Syarikat telah melakukan kajian selama 30 tahun. Hasilnya mereka mendapati bahawa 80 peratus lelaki berumur di atas 60 tahun meninggal kerana kanser prostat dan penyakit lainnya termasuklah kerana hasrat yang tidak dapat disalurkan. Selain itu didapati juga lelaki yang berusia 30 tahun memiliki gangguan impotens kerana tidak mencapai kepuasan seksual secara berterusan.

Inilah antara rahsia yang terkandung dalam sesuatu ayat al-Quran yang hanya akan terbongkar apabila kajian demi kajian dibuat keatas segala tindak tanduk manusia dan kejadian yang berlaku di sekelilingnya.

Tiada ulasan: